پرفروش ترين
برترين
آخرين محصولات فروشگاه
فایل الکترونیکی آموزش اکسل پیشرفته ۲۰۱۰
آموزش ایجاد فایل چندکاربره با سطح دسترسی مشخص
یوزرفرم پیشرفته -Advanced  User Form
داشبورد (مقدماتی) – Dashboards(Elementary)
ابزارهای اعتبار سنجی و اخطار دهنده
بسته آموزشی userform
مدیریت و کنترل خطا در اکسل
توابع متنی
گرافیک در اکسل
جزوه آموزشی جداول و نمودارهای پاشنه ای
فایل آموزشی نحوه تهیه فرمت عددی دلخواه یا custom number format cell
آموزش ایجاد فایل چندکاربره با سطح دسترسی مشخص
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 17

موضوع: مبانی طراحی یک پایگاه داده

  1. #1


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    Lightbulb مبانی طراحی یک پایگاه داده




    یک پایگاه داده که به درستی طراحی شده باشد این امکان را برای شما فراهم می کند که به اطلاعاتی به روز و دقیق دسترسی داشته باشید، طراحی صحیح پایگاه داده برای رسیدن شما به اهدافی که در نظر دارید امری ضرروی به نظر می رسد لذا لزوم سرمایه گذاری جهت صرف وقت برای یادگیری اصول طراحی به خوبی حس می شود، در پایان شما قادر خواهید بود پایگاهی منطبق با نیازهایتان و همچنین انعطاف پذیر طراحی کنید.

    در این مطلب قصد داریم در رابطه با طراحی و نقشه راه یک پایگاه داده بحث کنیم، شما قادر خواهید بود تصمیم بگیرید چه اطلاعاتی را نیاز دارید و این اطلاعات را چگونه در جداول و ستونهای مناسب تقسیم کنید و چگونه این جداول را به یکدیگر مرتبط سازید. قبل از طراحی یک پایگاه داده آشنایی با اصول طراحی الزامی است.
    اخطار: این یک موضوع قدیمی است
    به دلیل قدیمی بودن موضوع، ممکن است برخی فایل های ضمیمه به درستی کار نکنند. لطفا در صورت عدم ضرورت، از بالا آوردن موضوعات قدیمی خودداری نمایید.
    ویرایش توسط ~M*E*H*D*I~ : 03 _ 05 _ 2014 در ساعت 19:51






  2.  

  3. #2


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    برخی اصطلاحات مرتبط با پایگاه داده



    در یک پایگاه داده به عنوان مثال اکسس ، اطلاعات در جداول (Tables ) سازماندهی می شوند، مجموعه ای از ستون ها و ردیف ها که یادآور یک شیت اکسل است. در یک پایگاه ساده ممکن است یک جدول وجود داشته باشد اما در پایگاه های بزرگتر معمولا بیش از یک جدول نیاز خواهد بود . به عنوان مثال جدولی شامل مشخصات محصولات ، جدولی شامل جزئیات سفارشات و جدول دیگری شامل مشخصات مشتری ها ،هر جدول از سطرها و ستون هایی تشکیل شده است که به هر سطر رکورد و به هر ستون فیلد می گویند ، هر رکورد امکان سازماندهی اطلاعات مرتبط به هم در مورد یک چیز را می دهد و هر فیلد آیتم واحدی از اطلاعات است که این آیتم برای همه رکورها وجود دارد به عنوان مثال در جدول محصولات هر رکورد، اطلاعات یک محصول را نگه می دارد و هر فیلد شامل نوعی از اطلاعات در مورد تمامی محصولات است به عنوان مثال وزن محصولات .
    ویرایش توسط ~M*E*H*D*I~ : 03 _ 05 _ 2014 در ساعت 19:53






  4. #3


    آخرین بازدید
    18 _ 08 _ 2016
    تاریخ عضویت
    December_2010
    نوشته ها
    403
    امتیاز
    254
    سپاس
    753
    سپاس شده
    384 در 161 پست

    با سلام
    تشکر بحث خیلی خوبی رو شروع کردین .
    خواستن ، توانستن است.


  5. #4


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    چه طراحی پایگاه داده ای مناسب است؟



    اصل اول در طراحی یک پایگاه داده کارامد این است که اطلاعات تکراری وجود ندارد (Redundant Data ) ، اطلاعات تکراری موجب اتلاف فضا و بروز اشتباهات و تناقضات می شود ، اصل دوم صحت و کامل بودن اطلاعات است ، اطلاعات غلط گزارش های غلط و در نهایت نتایج غلط را در پی خواهد داشت ، تصمیم گیری منتج از این اطلاعات مطمئنا صحیح نخواهد بود.

    بطور خلاصه یک پایگاه داده با طراحی مناسب ویژگی های زیر را دارد.

    -اطلاعات در جداول مبتنی بر موضوع جهت جلوگیری از ورود داده های تکراری تقسیم می شوند.
    - اطلاعات مورد نیاز از ایجاد ارتباط جداول مختلف حاصل می شود .
    - بستری برای جلوگیری از داده های غلط و حفظ یکپارچگی داده ها ایجاد می شود
    - گزارشات و پردازش اطلاعات منطبق بر نیاز است
    ویرایش توسط ~M*E*H*D*I~ : 03 _ 05 _ 2014 در ساعت 19:57






  6. #5


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    نقل قول نوشته اصلی توسط dadvar نمایش پست ها
    با سلام
    تشکر بحث خیلی خوبی رو شروع کردین .

    خواهش می کنم ، با توجه به اینکه این مطالب تالیفی و ترجمه ای هست ، خیلی خوبه با نشرش تو سایر وب سایت ها انجمن رو معرفی کنیم و سطحش رو بالا ببریم






  7. #6


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    پروسه طراحی




    پروسه طراحی شامل گام های زیر است:

    • تعیین هدف از طراحی پایگاه داده


    این گام تعیین کننده نحوه اجرای گام های بعدی است .


    • جمع آوری و سازماندهی اطلاعات مورد نیاز


    جمع آوری همه انواع اطلاعاتی که به آن نیاز دارید و می بایست در پایگاه ثبت شود به عنوان مثال نام محصولات ، شماره سفارش و..


    • تقسیم اطلاعات در جداول


    تقسیم بندی اطلاعات بر اساس موضوع یا نهاده های عمده به عنوان مثال سفارشات ، محصولات ، مشتریان و... هر کدام از این موضوعات یک جدول را تشکیل خواهند داد.


    • انتخاب آیتم های تشکیل دهنده ستون ها)فیلدها)


    تصمیم گیری در این باره که چه آیتم هایی در جداول ذخیره خواهد شد، هر آیتم تشکیل دهنده یک فیلد است و در یک جدول به صورت یک ستون نمایش داده خواهد شد به عنوان مثال در جدولی با موضوع کارمندان، فیلد هایی مانند نام ، نام خانوادگی ، تاریخ استخدام و... مد نظر خواهد بود.


    • تعیین کلید اولیه(Primary key )


    برای هر جدول یک کلید اولیه تعیین کنید کلید اولیه ستونی است حاوی کد های منحصر به فرد که هر ردیف را از ردیف های دیگر متمایز می کند به عنوان مثال شماره پرسنلی در جدول اطلاعات کارمندان یا شماره سفارش در جدول سفارشات.


    • تنظیم روابط بین جداول


    تعیین ارتباط بین جداول یعنی کدام جدول با دیگری در رابطه است و در صورت لزوم اضافه کردن فیلد و یا یک جدول جدید برای روشن کردن این ارتباط


    • تصحیح کردن پروژه


    پروژه و طرح خود را برای یافتن خطاها آنالیز کنید ، داده های نمونه را در جداول خود ذخیره کنید ببینید آنچه از نتایج نشان می دهد با آنچه طراحی کرده و نیاز دارید تطابق دارد یا خیر


    • بکار گیری قوانین نرمال سازی


    قوانین نرمال سازی داده ها را بکار گیرید تا متوجه شوید جداول از ساختار مناسبی برخوردار هستند یا خیر؟ و جداول با نیاز های شما تطابق دارند؟
    ویرایش توسط ~M*E*H*D*I~ : 26 _ 10 _ 2013 در ساعت 06:14






  8. #7


    آخرین بازدید
    02 _ 05 _ 2017
    تاریخ عضویت
    July_2011
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    385
    امتیاز
    858
    سپاس
    666
    سپاس شده
    1,350 در 369 پست

    فرستادن پیام با Skype به Nima
    با تشکر از جناب اقای وطن پرست به خاطر ارائه این مطالب کاربردی.

    اگه میشه بحث رو به سمت استفاده از اکسل به عنوان یک پایگاه داده پیش ببریم، گرچه شاید در نگاه اول اکسل جزو برنامه های معروف ایجاد پایگاه داده مثل Oracle,SQL, access و... به چشم نیاد .

    با تشکر
    ************************************
    No LION's roar ruins my hut, I afraid of TERMITE's silence
    ************************************



  9. #8


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    تعیین هدف از طراحی پایگاه داده




    یک ایده خوب برای برداشتن این گام این است که هدف خود را بر روی کاغذ پیاده کنید، مشخص شدن این موضوع که چه توقعی از پایگاه داده دارید و یا چه کسانی از آن استفاده خواهند کرد ، برای یک پایگاه داده کوچک ماننده پایگاه یک تجارت خانگی شما می توانید بنویسید "پایگاه داده مشتریان ، اطلاعات مشتریان را با این هدف که اطلاعات تماس آنها را گزارش دهد در خود ذخیره میکند." اگر پایگاه داده پیچیده تر و بزرگتر باشد و کاربران آن بیشتر، که اغلب در محیط های سازمانی وجود دارد هدف ممکن است گسترده تر و بیش از یک پاراگراف باشد و باید مشخص کننده این موارد باشد که چه کسانی چه وقت و چگونه از پایگاه داده استفاده می کنند. یک ایده می تواند این باشد که سندی تهیه شود و اهداف در طول پروسه طراحی مشخص باشد داشتن چنین سندی منجر می شود تا به هنگام تصمیم گیری بر رو اهداف متمرکز شوید.






  10. #9


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    جمع آوری و سازماندهی اطلاعات مورد نیاز


    برای جمع آوری و ساماندهی اطلاعات از اطلاعات موجود شروع کنید به عنوان مثال ممکن است اطلاعات سفارشات خرید را در یک دفتر کل ثبت کرده باشید و یا اطلاعات فروشندگان را در یک برگ فرم ثبت کرده باشید این اسناد را جمع آوری کنید و اطلاعاتی را که نشان می دهند لیست کنید (به عنوان مثال هر کادری که در یک فرم پر کرده اید ) اگر اینگونه اطلاعات وجود ندارد تصور کنید به عنوان مثال می خواهید فرمی برای مشتریان طراحی کنید ، چه چیزهایی لازم دارید؟ چه اطلاعاتی برای پر کردن کادرهای یک فرم نیاز دارید؟ آیتم های مورد نیاز را روشن کرده و لیست کنید ، فرض کنید در حال حاضر اطلاعات مشتریان را در ایندکس کارت نگهداری می کنید ، هر کدام از این کارت ها اطلاعاتی از مشتری نشان می دهند مثلا نام ، شماره تلفن ، شهر ، کد پستی و ... هر کدام از این آیتم ها یک ستون از جدول اطلاعات مشتریان را تشکیل خواهد داد .

    همانطور که این لیست را آماده می کنید در مورد کامل بودن آن در ابتدای کار نگران نباشید، در عوض هر آیتمی که به ذهن می رسد لیست کنید . اگر فرد دیگری از این اطلاعات استفاده خواهد کرد از ایده های او نیز بهره بگیرید ، بعد می توان این لیست را دقیق تر کنید.

    در مرحله بعد نوع گزارش هایی که می خواهید توسط پایگاه تولید کنید مشخص کنید ، به عنوان مثال می خواهید گزارش فروش محصولات را بر اساس ناحیه فروش ایجاد کنید یا گزارشی از موجودی مواد و محصولاتی که دارید یا ممکن است فرمی تولید کنید که آگهی فروش یا وضعیت سهام را به مشتری اطلاع دهد، این گزارش ها را در ذهن خود طراحی کنید و تصور کنید فرم چه طرحی را داشته باشد ، چه اطلاعاتی می خواهید در گزارش داشته باشید ؟ آیتم ها را لیست کنید . این کار را برای هر فرم و گزارشی که قصد دارید تولید کنید انجام دهید.

    فکر کردن به گزارشات و نامه های مورد نیاز به شما کمک می کند که لیست فیلد های مورد نیاز در پایگاه داده را تکمیل کند برای مثال فرض کنید به صورت دوره ای برای مشتریان خود ایمیل ارسال می کنید و لیستی از مشتریانی که ایمیل دریافت می کنند نیاز دارید بنابراین فیلدی برای مشخص شدن این موضوع نیاز دارد پس فیلد دریافت ایمیل با گزینه های بله و خیر را به پایگاه خود اضافه می کنید.

    با طراحی گزارش در ذهن خود به آیتم دریافت ایمیل پی بردید پس نیاز به فیلدی نیز برای ثبت آدرس ایمیل نیاز خواهید داشت پس فیلد ایمیل هم به پایگاه شما اضافه خواهد شد.

    ساختن این نمونه های اولیه از گزارشات و فرم ها و تعیین آیتم های مورد نیاز خود بر اساس آنها حس خوبی را ایجاد خواهد کرد مانند حس یک معمار از بنای مرحله به مرحله یک ساختمان ، مثال های بیشتری را بررسی کنیم ، در ایمیل دوره ای که برای مشتریان ارسال می کنید عبارت " سلام آقای....." را می خواهید داشته باشید مسلما نرم افزار قادر به تشخیص زن یا مرد بودن مشتری بر اساس نامش نخواهد بود پس فیلدی برای تعیین جنسیت نیاز دارید یا میخواهید نامه به صورت" آقای علی احمدی عزیز " شروع شود از این عبارت سه فیلد را می توان استخراج کرد فیلد جنسیت ، فیلد نام و فیلد نام خانوادگی.






  11. #10


    آخرین بازدید
    3 هفته پیش
    تاریخ عضویت
    October_2011
    محل سکونت
    Sheet1!A1
    نوشته ها
    4,149
    امتیاز
    11586
    سپاس
    4,476
    سپاس شده
    10,968 در 2,948 پست

    تقسیم اطلاعات در جداول



    برای تعیین جداول بر اساس موضوع و ماهیت تصمیم گیری کنید . به عنوان مثال بعد از جمع آوری و ساماندهی اطلاعات لیست اولیه برای جداول می تواند مانند تصویر زیر باشد.




    طبق تصویر جداول شامل چهار مفهوم اصلی است ، مشتری ها ، محصولات ، تامین کنندگان و سفارشات گرچه این جداول برای تکمیل پایگاه داده کافی نیست اما برای شروع خوب است در مراحل بازبینی می توان این لیست را تکمیل و پایگاه را نهایی کرد.
    در نگاه اول به لیست ابتدایی آیتم هایی که در مرحله قبل تعیین کردید ممکن است وسوسه شوید تا همه آیتم ها در یک جدول به جای جداول جدا وارد کنید ، این ایده نامناسبی است، به جدول زیر نگاه کنید.




    در این نمونه هر ردیف شامل نام محصول و تامین کننده آن است . محصولات زیادی وجود دارد که یک تامین کننده دارند و این باعث می شود نام و آدرس تامین کننده بارها و بارها تکرار شود و فضای زیادی از حافظه شما اشغال خواهد شد پس ایده بهتر آن است که این دو مفهوم یعنی محصولات و تامین کنندگان جدا شده و سپس به یکدیگر مرتبط گردند.

    مشکل دیگری را با ایده تلفیق مفاهیم مطرح می کنیم ، فرض کنید بخواهید آدرس های تامین کنندگان را به روز رسانی کنید در ایده جدول مشترک بارها باید یک آدرس را برای یک تامین کننده اصلاح کنید حال اگر یک مورد را فراموش کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اما در ایده جداول موضوعی، با یک بار تغییر آدرس جدول به روز رسانی می شود.

    حال فرض کنید برای محصول A تنها یک تامین کننده دارید . میخواهید محصول را حذف کنید اما اطلاعات تامین کننده را داشته باشید ، در ایده اول با حذف محصول اطلاعات تامین کننده نیز حذف خواهد شد، با تعیین دو مفهوم یعنی تامین کننده و محصول و تجزیه آن به دو جدول با حذف یک مفهوم تنها همان حذف می شود نه دیگری.

    نکته دیگر در تعیین آیتم های تعیین کننده ستون ها ، می بایست آیتم ها در خصوص مفهوم همان جدول باشد برای مثال آدرس تامین کننده در ارتباط با جدول تامین کنندگان است و نمی بایست در جدول محصولات این آیتم وجود داشته باشد.



    ویرایش توسط ~M*E*H*D*I~ : 03 _ 05 _ 2014 در ساعت 20:01







صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

بازدید کنندگان با جستجو های زیر این صفحه را پیدا کرده اند

ایجاد پایگاه داده در اکسل

ساخت پایگاه داده در اکسل

ارتباط اکسل و پایگاه دادهطریقه ایجاد پایگاه داده در اکسلایجاد پایگاه داده ها در excelطراحی پایگاه داده در اکسلطراحی پایگاه داده با اکسلآموزش ساخت دیتابیس در اکسلنمونه اي از طراحي پايگاه داده دراکسلروش ثبت ، دسته بندی ، یکپارچه سازی و گزارش گیری داده ها د راکسلایجاد پایگاه داده درexcelمرحل ایجاد یک پایگاه داده با مثالاستخراج ديتا بيس توسط اكسل از بانكهاي اطلاعاتيطراحی یک دیتابیسایجاد دیتابیس در اکسلمراحل ایجاد یک پایگاه دادهمثال هایی از ساختن دیتا بیس فروش یسک محصولایجاد دیتا بیس در اکسلجداول پایگاه داده در اکسلمراحل طراحی دیتابیسساخت دیتا بیس در اکسلساحت دیتابیس در ایکسل ارتباط توضیحاتی درمورد طراحی پایگاه داده دراکسزاستخراج اطلاعات از چندين منبع دادهpptساماندهی اطلاعات دراکسل

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
  • BB code ها فعال هستند
  • شکلک ها فعال هستند
  • کد [IMG] فعال است
  • کد [VIDEO] فعال است
  • کد HTML غیر فعال است
Single Sign On provided by vBSSO