محاسبه جرایم دیرکرد عدم پرداخت مالیات در سررسید مقرر

Collapse
X
 
  • زمان
  • نمایش
حذف همه
new posts
  • cooran

    • 2015/03/04
    • 21
    • 60.00

    پرسش محاسبه جرایم دیرکرد عدم پرداخت مالیات در سررسید مقرر

    با سلام
    در ارتباط با فعالیت شغلیم نیازمند طراحی یک شیت هستم که جرایم عدم پرداخت مالیات در سررسید مقرر رو برام محاسبه کنه
    چون تعداد سال ها و بدهی مالیاتی مودیان معمولا زیاده محاسباتش بصورت دستی دشواره یه شیت تهیه کردم که از ستون aتاp داده های ورودی رو واردمیکنم و از ستونqتاabمحاسبات انجام میده.الان تو محاسبه ستون u گیر کردم.از دوستان راهنمایی می خواستم به نظرتون طراحی به این شکل مناسبه که برای 30 ردیف ورودی به ازای هرسال 30 تا ردیف ایجاد کنم یعنی 30*30 یا خیر؟

    و آیا اینکارو با ماکرو میشه انجام داد ؟
    با استفاده از فرمول ها فکر کنم بتونید نحوه محاسبه رو پیدا کنید
    ممنون میشم جواب بدید
    فایل های پیوست شده
  • مرتضی حسینی

    • 2015/06/07
    • 216
    • 33.00

    #2
    دوست عزیز بهتره برای هر قسمت که مشکلی دارید مختصری توضیح بدهید که از جداول و محاسبات اکسل چه می خواهید
    تا دوستان کمک کنند . فایل شما پر شده از فرمول و برای ستون u که مشکل دارید نگفتید ستون مزبور چه کاری باید انجام دهد
    موفق باشید94/10/21

    کامنت

    • cooran

      • 2015/03/04
      • 21
      • 60.00

      #3
      سلام با تشکر
      ممنون بله درست می فرمایید
      من مسئله رو کوچیک کردم و تو فایل پیوست سوال رو مطرح کردم

      ممنون میشم پاسخ بدید
      فایل های پیوست شده

      کامنت

      • Ali Parsaei
        مدير تالارتوابع اکسل

        • 2013/11/18
        • 1522
        • 71.67

        #4
        سلام،
        يک سوال: اين وضعيت وقتي پيش مي آيد که شما ماليات را قسط بندي کرده ايد و به مؤدي اعلام نموده ايد، يعني هر پرداخت از قبل سررسيد پرداختش معين است، پس به اين ترتيب فقط کافي است هر پرداخت را با سررسيد همان پرداخت بسنجيم و جريمه اش را حساب کنيم.
        عرايض فوق صحيح است؟
        [SIGPIC][/SIGPIC]

        کامنت

        • cooran

          • 2015/03/04
          • 21
          • 60.00

          #5
          با سلام و تشکر
          خیر پرداخت قبل از سررسید به معنی پرداخت علی الحساب می باشد یعنی معمولا مودی بدون اطلاع از مالیات قطعی همزمان با تسلیم اطهارنامه مالیاتی مبلغی به عنوان علی الحساب پرداخت می نماید که بعد از انجام فرآیند رسیدگی رقم قطعی مالیات به وی ابلاغ می شود.متاسفانه مشکل محاسبه نیز در اینجاست که تعداد پرداخت ها و تاریخ پرداخت ها به دلخواه مودی و نامشخص است.و جریمه دیرکرد ماهیانه 2.5درصد نیز به مانده مالیات تعلق میگیرد.یعنی به پرداخت بعد از سررسید که بطور کلی 4 حالت متصور است که در فایل پیوست بیان کردم.ولی بطور معمول برای هر سال حداکثر 6 پرداخت صورت میگیرد.
          پیشاپیش از پاسخ های شما تشکر میکنم

          فایل های پیوست شده

          کامنت

          • مرتضی حسینی

            • 2015/06/07
            • 216
            • 33.00

            #6
            فکر کنم مشکل شما در پیدا کردن اختلاف تاریخهایی که دارید می باشد . در یک ستون جداگانه اختلاف تاریخ بین زمان پرداخت
            و تاریخ زمان محاسبه یا هرتاریخی که می خواهید را با استفاده از تابع j_diff براساس روز بدست اورده و در فرمول قرار دهید94/10/23

            کامنت

            • cooran

              • 2015/03/04
              • 21
              • 60.00

              #7
              سلام
              اگه میشه بصورت عملی انجام دهید

              کامنت

              • amir_ts

                • 2015/03/17
                • 1247

                #8
                با سلام
                دوست عزیز من بر اساس شروطی که نوشتید چند مورد از اونها رو انجام دادم با یک نمونه واقعی امتحان کنید اگر درست بود، باقی رو هم مثل همین بنویسید.
                فایل های پیوست شده
                [SIZE=7][B][COLOR=navy][FONT=IranNastaliq]ای برادر تو همه اندیشه ای[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]

                کامنت

                • cooran

                  • 2015/03/04
                  • 21
                  • 60.00

                  #9
                  سلام دوست عزیز
                  محاسباتی که انجام دادید (به جز سلول p9 که من یکم تغییرش دادم)برای جدول فعلی درست بود.ولی حالت کلی برای هر حالتی را در نظر نمیگیرد.بعنوان مثال فرض کنید کل 7000000 را قبل از سررسید با پرداخت ردیف اول انجام دهد بنابر این جریمه باید صفر شود که اینطور نمی شود.یا اگه دو پرداخت اول قبل از سررسید باشد محاسبه نادرست می شود.چون در این صورت باید دو پرداخت اول را از اصل کم کرده و نسبت به مانده جریمه را محاسبه کند. یا اگه پرداخت سوم 5000000 باشه دیرکرد تا تاریخ آخرین پرداخت یعنی 93/12/11 باید محاسبه بشه که فرمول شما جواب نمیده.دو فرمول آخرتان ابتکار خیلی جالبی بود ولی من هر کاری کردم نتونستم تو نمونه واقعی پیاده کنم.چون نمونه واقعی یه شیت با 30 ردیفه که چندین سال در آن وارد می شود. نمونش رو پیوست کردم اگه میشه یه نگاهی بهش بندازید
                  کلا محاسبه جریمه نسبت به مانده می باشد.این کمکی میکنه؟
                  شدیدا نیازمند کمک دوستان هستم.با تشکر
                  فایل های پیوست شده

                  کامنت

                  • amir_ts

                    • 2015/03/17
                    • 1247

                    #10
                    با سلام
                    به نظر من ساختار فایل شما با چیزی که شما میخواید یک مقدار پیچیده شده و محاسبه با وجود 10 شرط اون هم تو این فرم اطلاعاتی کاری شدنی ولی مشکل و غیر حرفه ای هست.
                    اگر بتونید با یک کد واحد هر مودی رو تو یک فرمت مثل فرمت آخری که طراحی کردید فراخونی کنید و اطلاعاتش رو از یک لیست جدا بیارید راحت میشه هر کدوم رو با توجه به تاریخ اونها محاسبه کنید.
                    اگر دقت کنید شما برای ی مودی یک تاریخ برای یک مودی سه تاریخ دارید که تاریخ اونها هم فرمت شمسی هست شرایط شما به تاریخ به عنوان یک سل اصلی رجوع میکنه که خوب زیاد با توابع شمسی ساز هم نمیشه کاری براش کرد.ولی اگر ساختار ساده و کوچیک بشه راحت تر میشه به نتیجه مطلوب رسید.
                    [SIZE=7][B][COLOR=navy][FONT=IranNastaliq]ای برادر تو همه اندیشه ای[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]

                    کامنت

                    • Ali Parsaei
                      مدير تالارتوابع اکسل

                      • 2013/11/18
                      • 1522
                      • 71.67

                      #11
                      سلام،
                      اجازه بديد پله پله پيش بريم بلکه بهتر بتونيم مسئله را حل کنيم،
                      من يک فايل درست کردم و براي هر روز يک رديف درست کردم، تاريخ را هم اول هر رديف نوشتم، البته تاريخ فعلا" در محاسبات دخيل نيست و فقط براي نمايش است که بتونيم پرداختها و سررسيدها را در سطر صحيح مربوط به خودشان درج کنيم.
                      البته اين کار (يعني براي هر تاريخ يک سطر درست کردن) اصلا" حرفه اي نيست ولي قصد ما اين است که اول مسئله را حل کنيم و بعد راه حل را تا آنجا که مي شود ساده تر کنيم.
                      روش کار اين است که ما در ستون سررسيدها مبلغ هر سرسيد را (حال هرچند تا که مي خواهند باشند) در تاريخ خودش مي نويسيم.
                      در ستون پرداختي ها هم مبلغ پرداختي ها را به همين نحوه وارد مي کنيم.
                      در ستون آخر جريمه هر روز با فرمول محاسبه مي شود، فقط کافي است جريمه ها را تا تاريخ امروز با هم جمع کنيم.
                      البته من روي اين قسمت آخرش کار نکردم، و فقط فرمول را طبق نمونه فايل دوم شما تا تاريخ 94/10/22 نوشتم تا محاسبات فقط تا آن تاريخ انجام گردد، ولي مي شود با تابع sumif و ...روي اين قسمت هم کار کرد (البته در آن صورت بايد يک کم روي فرمت تاريخ و مسائل مربوط به تاريخ کار کرد).
                      اختلاف محاسبات من با فايل نمونه دوم شما هم بر سر دو سه مسئله است، اولا" که شما ماهيانه 2/5 درصد گرفته ايد و من مجبور شدم روزانه حساب کنم و در نتيجه ماههاي 30 روزه و 31 روزه اين وسط اختلاف ايجاد خواهند کرد، ثانيا" فاصله بين تاريخ پرداخت دوم و سوم را 5 ماه کامل گرفته ايد در صورتي که کمتر است! ثالثا" فاصله بين پرداخت سوم تا امروز را 9/73 ماه گرفته ايد در صورتي که 10/73 ماه است. در آخر هم سالهاي کبيسه را بايد مد نظر داشت (يادم نيست پارسال کبيسه بوده يا خير)
                      حالا شما يک نگاه به فايل بياندازيد ببينيد اصلا" درست کار مي کند؟
                      با توجه به اينکه شما محاسبات زياد پيچيده اي نمي خواهيد انجام دهيد شايد همين روش غيرحرفه اي هم کارساز باشد!
                      فایل های پیوست شده
                      Last edited by Ali Parsaei; 2016/01/14, 19:03.
                      [SIGPIC][/SIGPIC]

                      کامنت

                      • iranweld

                        • 2015/03/29
                        • 3341

                        #12
                        با سلام

                        در فایل پیوست با توجه به تاریخهای پرداختی مبلغ جریمه نسبت به روزهای دیرکرد محاسبه گردید و با اصل مالیات جمع و سپس از مبلغ پرداختی کسر گردید
                        فایل های پیوست شده

                        کامنت

                        • cooran

                          • 2015/03/04
                          • 21
                          • 60.00

                          #13
                          با سلام
                          اون فرمی که ارسال کردم فقط مخصوص یک مودی با 3 عملکرد می باشد
                          معمولا تو هر مودی بدهی بیش از 10 عملکرد داره که هر شیت 30 ردیفه مخصوص یک مودی می باشد
                          در این زمینه پیشنهادتون چیه؟
                          اگه بخوام تو فرم با وارد کردن هر پرداخت مانده مالیات رو نسبت به عملکرد خودش تو ردیف مقابلش بیارم از چه توابعی باید استفاده کنم؟
                          با تشکر

                          کامنت

                          • cooran

                            • 2015/03/04
                            • 21
                            • 60.00

                            #14

                            با تشکر از جناب پارسا و iranweld عزیز
                            فرمولی که جنابiranweld ارائه کردند برای محاسبه حالت موجود صحیح است ولی چنانچه اعداد و تاریخ ها تغییر کنند محاسبه اشتباه می شود.بطور مثال اگر 1 یا دو پرداختی آخر حذف شود محاسبه باقیمانده باید تا تاریخ روز انجام شود .محاسبه شما زمانی صحیح است که تمام بدهی تا تاریخ مشخصی پرداخت شود و بدهی باقی نماند!
                            در مورد فایل جناب پارسا و ایده جالبی که داشتند محاسبات درست انجام می شود فقط مسئله محاسبه جرایم هر سال یا عملکرد که باید بصورت جداگانه محاسبه شود. و آیا می توان ترتیبی داد که وقتی اعداد در جدول اصلی وارد می شوند با توجه به تاریخشان در جدول مد نظر خودکار قرار گیرد؟ البته اینکارو انجام دادمبا تابع vlookup
                            من تغییراتی در فایل شما دادم.ولی اشکال در اینه که جرایم هر سال رو جداگانه محاسبه نمیکنه.یعنی مثلا مالیات سال 92 و 93 ر با هم جمع میزنه و پرداختیشون هم همینطور به حساب هم میزاره.راهکاری در این مورد دارید که هر سال رو جداگانه محاسبه کنه و تعداد ماه های دیرکرد هر سال هم در یک سلول نشون بده
                            و یه مطلب دیگه به نظر شما فایل اینطوری خیلی سنگین نمیشه ؟ من از سال81 تا 95 رو توش اضافه کردم
                            با تشکر فراوان
                            فایل های پیوست شده

                            کامنت

                            • Ali Parsaei
                              مدير تالارتوابع اکسل

                              • 2013/11/18
                              • 1522
                              • 71.67

                              #15
                              البته فايل من فقط يک طرح کلي بود که مي خواستم اول از همه مطمئن شوم که اصلا" محاسباتش از نظر شما صحيح است يا نه.
                              از لحاظ سنگيني فايل، بله با اين حجم تابع vlookup که نوشته ايد فايل سنگين خواهد شد.
                              چنين فايلي را براي محاسبات و اعلام مالياتها و جريمه ها به مؤدي مي خواهيد؟ يا جهت محاسبه گزارشات کلي از همه مؤديان جهت استفاده خودتان مي خواهيد؟
                              اگر براي مؤديان مي خواهيد، چرا براي عملکرد هر سال يک فايل جدا درست نمي کنيد؟ هر عملکرد حداکثر ظرف دو يا سه سال تسويه مي شود ديگه؟ درست است؟
                              فرضا" براي مؤدي "الف" يک پوشه درست مي کنيد و بعد داخل آن فايلهاي اکسل کوچيک کوچيک قرار مي دهيد به نامهاي 81 و 82 و .... و 94 و .... که هرکدام مربوط به عملکرد يک سال مي باشد سطرهاي تاريخش هم خيلي کمتر خواهد شد.
                              رفع اشکالات احتمالي هم خيلي بهتر انجام خواهد شد.
                              من خودم معمولا" در کارهايم اينگونه عمل مي کنم چون اصولا" اکسل نرم افزار مخصوص بانک اطلاعاتي نيست.
                              البته با کدنويسي هم مي شود يک کارهايي کرد که البته من توصيه نمي کنم.
                              [SIGPIC][/SIGPIC]

                              کامنت

                              چند لحظه..